Halong Bay - Wietnam

Ha Long Bay- jednodniowy rejs z biura podróży

Tajemnicza zatoka Ha Long zwana również Zatoką Lądującego Smoka to jedna z największych atrakcji Wietnamu. Zajmuje obszar 1500 km2, na którym rozsiane jest ok. 1900 kamiennych i skalistych wysepek, które na południu zatoki dochodzą nawet do 200m wysokości, natomiast szczyty zalanej wyżyny wyrastają na 50-100 m ponad poziom wody. Ha Long ma około 120 metrów linii brzegowej. Umiejscowiona jest na północy kraju, a od stolicy Hanoi dzieli ją 165 km. Ha Long mieści się u ujścia rzeki Bah Dang. Występują tutaj 4 pory roku. Jesienią można sie spodziewać cyklonów i burz tropikalnych, a temperatura oscyluje pomiędzy 19°C do 25°C. Okoliczne skały pełnią rolę katalizatra dla porywistych prądów morskich, dlatego wody Zatoki są bardzo spokojne i sprzyjają rejsom statkiem. Poniżej przeczytacie jak wyglądała nasza jednodniowa wycieczka do Ha Long Bay.

Wschody i zachody słońca na łodzi w zatoce Halong Bay. Jednodniowy trip do Ha Long Bay
Wschody i zachody słońca na łodzi w zatoce Halong Bay

Kilka ciekawostek

• Według legendy- pewnego dnia smok żyjący wysoko w górach przybiegł na brzeg i jego ogromny ognon pozostawił głebokie dziury w ziemi, które zalało morze i tak powstała Zatoka
  • W 1994r. zatokę umieszczono na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO
  • Za dokładną, ale nieoficjalną  liczbą wysp składających się na Ha Long Bay to 1969. Najprawdobodobniej przyjęto taką liczbę ponieważ jest to również rok śmierci Ho Chi Minh’a- byłego prezydenta Wietnamu Północnego
  • Największe atrakcje to rejsy po zatoce – od kilkugodzinnych po kilkudniowe wycieczki
  • Najlepszy okres na odwiedzenie zatoki to od października do listopada wtedy jest ciepło i sucho
  • Wiele skał ma swoje nietypowe nazwy, mieszkańcy również oznaczają na skałach nazwy ulic
  • Obecnie szacuje się, że w pływających wioskach mieszka ok. 300 osób, które głównie trudnią się rybołówstwem. Ich dzieci chodzą do szkoły w wiosce, ale np. chłopcy uczą się też “życia na wodzie” bezpośrednio od ojców
Domki na wodzie, wioskę zamieszkuje ok. 300 osób. Jednodniowa wycieczka do Ha Long Bay
Domki na wodzie, wioskę zamieszkuje ok. 300 osób

Ile to kosztowało?

Z reguły nie jesteśmy fanami wycieczek zorganizowanych przez biura podróży, natomiast po prawie dziesięciu dniach podrózy chcieliśmy, aby ktoś za nas to zrobił. My tylko zapłacimy i bedziemy się relaksować na łodzi podziwiając widoki.
Będąc w Hanoi udaliśmy się do kilku biur podróży oraz hosteli z zapytaniem o ofertę za jednodniowy rejs do Ha Long Bay. Oferty jednodniowego rejsu były bardzo podobne. Jeśli chodzi o tą atrakcję to ceny wahały się od 54 $ do 86 $. Nam udało się wybrać 6 godzinny rejs z dojazdem do Zatoki za 64$ od osoby. Dziś już wiemy, że spokojnie mogliśmy się targować i zapłacić jeszcze mniej.

Przebieg wycieczki

Poranny busik odebrał nas z naszego airbnb o 08:00 i odwiózł o 22:00 w to samo miejsce. Trafilismy na sympatyczną grupę Niemców i kilka par z Azji. W sumie na pokładzie statku znajdowało się ok. 20 osób. Sam dojazd zajął 3,5 h z krótką przerwą na kawe i toaletę.

Po dotarciu na miejsce w porcie czekała na nas łódź. Powiedzmy, że standard łodzi był zgodny z ofertą. Po wejściu na pokład dostaliśmy stolik z 2 kolegami z Niemiec. Okazało się, że mamy wspólne zainteresowania, jak podróżowanie oraz fotografia, więc czas leciał nam szybko podczas zaserwowanego lunchu. W trakcie całego rejsu spróbowaliśmy około 10 potraw. Jedzenie było ok, a większośc potraw składała się z owoców morza. Dowiedzieliśmy się, że dla chłopaków był to juz któryś z kolei rejs, ponieważ przyjeżdżają do Wientamu co dwa lata w ramach konferencji zorganizowanej dla potomków ofiar poszkodowanych przez rozpylenie nad Wietnamem preparatu Agent Orange. Dla zielonych w tym temacie- polecamy zgłębić, a jeśli chcecie pomóc to link do strony stowarzyszenia znajdziecie tutaj (najbardziej aktualne po niemiecku).

Po około półtorej godziny przycumowaliśmy do punktu docelowego – wioski rybackiej. Stamtąd cała grupa została podzielona kilka mniejszych, które dalej popłyneły na małych bambusowych łódkach. Alternatywnie można skorzystać z kajakow, ale nam się nie udało, ponieważ akurat w ten dzień były one myte i czyszczone. W 45 minut zwiedziliśmy zatokę i przepłynęliśmy przez wioskę rybacką. Kolejną atrakcją była prezentacja ostryg oraz pokaz wraz z wyjaśnieniem jak powstają perły.

Ciekawostka: W Halong Bay hoduje sie ostrygi na perły białe, żółte i czarne. Ze stu wyhodowanych ostryg ok. 10 produkuje perłę. Z reguły kilka nie nadaje się na biżuterię, gdyż mają niepoprawny kształt lub skazę.

Ostatnim punktem programu było popłynięcie do jaskini Thien Canh Son. Mieliśmy tam 40 minut na zwiedzenie groty.
W drodze powrotnej czekały na nas jeszcze dwie dodatkowe atrakcje. Pierwsza z nich to krótkie warsztaty jak zrobić pyszne spring rolls’y, a druga to pokaz młodego kucharza – jak z owoców i warzyw zrobić kiczowate ozdoby na talerz (totalnie nam to nie przypadło do gustu).

My i nasz sternik, który był bardzo podobny do Pharell'a Williams'a. Jednodniowa wycieczka do Ha Long Bay
My i nasz sternik, który był bardzo podobny do Pharell’a Williams’a

Co zawiera cena?

• Przejazd niezbyt komfortowym busem na ok. 20 osób
  • Panią przewodnik (Linda okazała się super osobą, opowiadała ciekawe historie przez cały czas trwania wycieczki, a jej angielski był na dobrym poziomie)
  • Kilkudaniowy lunch z typowymi wietnamskimi potrawami (bardzo dużo owoców morza, jeśli ktoś nie jest fanem to polecam zaznaczenie tego wcześniej przy rezerwacji wycieczki), napoje we własnym zakresie
  • Rejs do wioski Rybackiej trwający około 45minut. Istnieje możliwość wyboru pomiędzy popłynięciem bambusową łodzią, a kajakiem.
  • Krótka prezentacja jak wyglądają różne rodzaje ostryg i jak powstają w nich perły
  • Krótki rejs do jaskini Thien Canh Son – 40 min na zwiedzanie
  • Powrót do portu – w tym czasie krótkie warsztaty z robienia spring roll’sów oraz pokaz ozdób z warzyw i owoców prowadzone przez młodego  kucharza
Krótka prezentacja jak wyglądają ostrygi i jak się robi perły. Jednodniowa wycieczka do Ha Long Bay
Krótka prezentacja jak wyglądają ostrygi i jak się robi perły

Podsumowanie

Uważamy, że jeśli planujecie podróż do Wietnamu to Ha long Bay jest obowiązkowym punktem do zaliczenia. Zatoka robi wrażenie, szczególnie pływając bambusową łodzią pomiędzy wysepkami. Możliwość podglądania życia mieszkańców zamieszkujących wioski jest super przeżyciem.
Na pewno duży wpływ na percepcję ma pogoda i to ona po części decyduje o tym czy zakochacie się w tym miejscu.
U nas było ciepło, ale dość pochmurnie, więc nie skorzystaliśmy z kąpieli, ani z opalania się na statku.
Po 8 dniach podróży był to idealny moment na oderwanie się od roztrąbionych miast Wietnamu i spędzenie 6 godzin na wodzie w spokojnych warunkach, podziwiając piękno natury. Końcówka marca to dobry czas na wyprawę. Jeśli tak jak my nie lubicie tłumów turystów i chcielibyście zaznać spokoju to jest to idealny moment, aby wpaśc do Halong Bay.

24 comments
  1. Świetna nazwa. 😉 Zapamiętam to miejsce, może uda mi się kiedyś tam wybrać, bo z opisu i zdjęć wynika, że pięknie tam i bardzo klimatycznie.

1. Jak najbardziej polecamy 🙂

2. Wietnam marzy mi się od jakiegoś czas. A tego miejsca na pewno nie da się ominąć – dzięki za relację!

1. Podróżując do Wietnamu – oczywiście to jedno z miejsc któtre trzeba zobaczyć:)

3. Pozostaje spakować plecak i ruszyć w drogę 🙂

4. Cudne widoki i Wasza wyprawa, zazdroszczę! Marzy mi się Wietnam! : )

5. Rewelacyjne miejsce! Jestem pod wrażeniem. Dopisuję do listy moich marzeń:)

6. Pięknie jest w vietnamie bardzo mi się podoba

7. Zdjęcia przepiękne, a wyprawa wydaje się ciekawa i warta swojej ceny 🙂
    Fajnie, że do wpisu dorzucacie konkretne informacje na temat tego co można znaleźć w pakiecie wycieczkowym, jak i na temat samej wyspy (bardzo lubię legendy) 🙂

1. Dzięki 🙂

8. Wietnam coraz częściej pojawia się w naszych planach. 🙂 Ale trochę inaczej, bo na motocyklu. Orientujecie się może, jak wygląda sprawa wynajęcia motocykla na miejscu?

1. Siemanko,
      Trochę się orientujemy. Ogólnie to najlepszą i najpewniejszą opcją jest kupienie tam motocykla na miejscu i sprzedanie go na koniec wyprawy. Spotkaliśmy osobę, która po zjechaniu północnego Wietnamu dotarła do Hoi An i tam próbowała sprzedać motocykl za 200 USD (wierzę, że po kilku dniach z powodzeniem). Nie znam dokładnych linków, ale podobno są fora, gdzie można wrzucić ofertę kupna/sprzedaży motocykla. Ważne, żeby być w stanie zrobić takiemu motocyklowi oględziny pod względem technicznym, ale myślę, że u Was to nie będzie problem 🙂

9. Chyba nr 1 do zobaczenia w Wietnamie ;-)) ?
    Zastanawiam się jedynie – czy tam kiedykolwiek świeci słońce?
    Wygląda to jak takie “azjatyckie fjordy” ;-))
    Bardzo dokładny opis, na pewno osobom szykującym się na wyprawę do Wietnamu bardzo się przyda! :-))

1. Nam nie świeciło..ale podobno można trafić na słoneczne dni np. w kwietniu. Miasteczko Hoi An i regiony w okolicy Sapa też są super, jak dla nas Halong Bay mieści się w Top 3 miejsca 😉

10. Wietnam to moje małe marzenie, mam nadzieję, że wkrótce i tam się pojawię. Super wycieczkę mieliście, mega zazdroszczę 🙂

1. Było super i jak najbardziej polecamy:)

11. Cześć, Wietnam już od bardzo dawna jest na mojej liście marzeń podróżniczych, chociaż chyba najpierw odwiedzę Birmę. Uwielbiam Azję południowo-wschodnią. Pozdrawiam.

1. My też jesteśmy zainteresowni Birmą i Laos, może w przyszłym roku:) Pozdrawiamy!

12. Niesamowite miejsce! Zazdroszczę takiej podróży:)

1. Zgadza się, dzięki!

13. Azja jeszcze przed nami, ale Wietnam i Tajlandia jest wysoko na mojej podróżniczej liście marzeń 🙂

1. Trzymamy kciuki, aby marzenia się spełniły 🙂

14. Super wycieczkę mieliście, to miejsce jest również na naszej liście do odwiedzenia 🙂